تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟


چه جز افرادی باشید که در مورد تبلیغات کلیکی (PPC) می‌دانید و دوست دارید بیشتر از آن بدانید، و چه جزو افرادی باشید که احتمال می‌دهید بخواهید از PPC برای بازاریابی کسب و کارتان استفاده کنید، اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، جای درستی آمده‌اید!

این مقاله، اولین سری از سری مقالات آموزش تبلیغات کلیکی یا PPC وب‌سایت Modir TV است. با «تبلیغات کلیکی چیست» همراه باشید.

بسیار خب! اول از همه اجازه بدهید که تبلیغات کلیکی را تعریف کنیم و بعد از آن به بررسی جامع این روش تبلیغاتی و روش کارکرد آن بپردازیم:

تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟

PPC یعنی Pay Per Click، یعنی پرداخت به ازای (هر) کلیک. در این روش، شما به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات‌تان، مبلغی را پرداخت می‌کنید. در واقع PPC یک روش است که شما با آن می‌توانید برای وب‌سایت خود بازدید «بخرید». به جای این که به صورت طبیعی و ارگانیک این کار را انجام دهید (البته منظورمان بازدید فیک و جعلی نیست، صرفا منظورمان این است که مستقیما برای بازدیدتان پول می‌دهید).

تبلیغات کلیکی در موتورهای جست و جو (مانند Google Adwords)، محبوب‌ترین روش تبلیغات کلیکی یا PPC است. در این روش شما می‌توانید کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارتان را به گوگل بدهید و در صدر نتایج جست و جوی آن کلمات کلیدی باشید، و به ازای هر کلیک که دریافت می‌کنید، مبلغی از شارژ اکانت‌تان کم می‌شود.

مثلا ما کلمه‌ی کلیدی «بلیط هواپیما» را اگر انتخاب کنیم، با تبلیغ‌های زیر رو به رو می‌شویم:

 PPC در گوگل
نتایج جست و جوی «بلیط هواپیما»

نتایجی که در کنارت آن‌ها علامت Ad با کادر سبز را مشاهده می‌کنید، از این روش تبلیغاتی استفاده کرده‌اند. اگر بر روی هر کدامشان کلیک کنید، مبلغی از شارژ Adwords آن‌ها کم می‌شود. در اکثر موارد، مبلغی که به ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید مبلغی پایین است (اگر کمپین‌تان را اصولی ببندید)، اما با توجه به تغییرات چند وقت اخیر قیمت دلار، بهتر است کمی بیشتر دست به ماشین حساب شوید!

این که چقدر کمپین شما موفق و به صرفه باشد به المان‌های زیادی بستگی دارد. مثلا این ۳ مورد:

  • تحقیقات کلمات کلیدی مناسب + انتخاب بهترین ترکیب کلمات
  • اجرای درست تنظیمات مربوط به کمپین (هدف‌گذاری، زمان‌بندی و…)
  • طراحی استاندارد و بهینه‌ی لندینگ پیج، به نحوی که Conversion Rate بالایی داشته باشد.

گوگل خیلی دوست دارد که شما یک کمپین هوشمندانه و مرتبط طراحی کنید (بالاخره نمی‌خواهد آن‌هایی که در گوگل سرچ می‌کنند، محتوای بی‌ربط یا به درد نخور ببینند)، بنابراین هرچه بهینه‌تر کار کنید، هزینه‌ی کمتری هم بابت Adwords پرداخت می‌کنید.

تبلیغات گوگلی یا Google Ads چیست؟

تبلیغات گوگلی یا Google Ads که سابقا آن را با نام گوگل ادوردز (Google Adwords) می‌شناختیم، محبوب‌ترین سیستم تبلیغات PPC در دنیاست که به شما اجازه می‌دهد در موتور جست و جوی گوگل و بسیاری از وب‌سایت‌ها تبلیغ کنید.

هر زمان که کسی در گوگل چیزی سرچ می‌کند، گوگل از بین استخر بزرگی از تبلیغ‌ها، تعدادی را انتخاب می‌کند و در نتایج جست و جو نمایش می‌دهد. این که کدام تبلیغ‌ها را انتخاب کند بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد که شما می‌توانید در مقاله‌ی اینفوگرافی Google Adwords آن را مطالعه کنید.

سایر روش‌های PPC

به طور کلی اگر برای تبلیغات‌تان به ازای هر کلیک، مبلغی را پرداخت کردید، روش پرداخت شما PPC  هست. مثلا روش‌های دیگری هستند که به ازای هر بار نمایش تبلیغ شما، یا نصب اپ شما یا مواردی توافقی از جمله تعداد smsهای دریافت شده توسط شما مبلغی را دریافت می‌کنند که خب هیچکدام PPC نیستند.

چند مثال از متداول‌ترین روش‌های تبلیغاتی کلیکی برای شما می‌زنیم:

  • تبلیغات کلیکی بنری: شرکت‌هایی مانند ای‌نتورک، صباویژن، تپسل و… در ایران و Google Ads در دنیا، از شما بنر می‌گیرند و در وب‌سایت‌های مورد نظر شما آن‌ها را منتشر می‌کنند. به ازای هر کلیک مبلغی از شما دریافت می‌شود که مبلغ آن به المان‌های مختلفی بستگی دارد.
    مثلا اگر شما بخواهید تبلیغتان فقط برای تهرانی‌ها نمایش داده شود، فقط در وب‌سایت‌های هنری باشد، فقط در فلان ساعت‌ها دیده شود و…، بایستی مبلغ بالاتری برای هر کلیک بپردازید.
  • تبلیغات همسان – کلیکی: اگر تبلیغ شما به نحوی باشد که انگار بخشی از محتوای وب‌سایت تبلیغ‌کننده است، شما از روش تبلیغات همسان استفاده کرده‌اید. مثلا فرض کنید مقاله‌ای در مورد «مهاجرت تحصیلی به کانادا» در وب‌سایت Felan درج شده است. در انتهای مقاله و در باکس مقاله‌های مرتبط، مقاله‌ای از شما با عنوان «۰ تا ۱۰۰ اخذ ویزای تحصیلی کانادا» درج شده است (به طوری که با یک نگاه نتوان فهمید که این مقاله برای همین وب‌سایت نیست)، کاربر بر روی این مقاله کلیک می‌کند و شما در آن مقاله (علاوه بر ارائه‌ی محتوای بی‌طرفانه) به نحوی او را با خدمات حقوقی مهاجرتی خود آشنا می‌کنید. به دلیل اینکه این نوع تبلیغ‌ها اصلا شبیه تبلیغ نیستند و انگار بخشی از محتوای همان وب‌سایت تبلیغ‌کننده‌اند، و از طرفی ارتباط محتوایی با محتوای سایت مبدا دارند، معمولا توقع داریم که تعداد کلیک‌ها (به نسبت تعداد نمایش) بیشتر باشد.
  • تبلیغات کلیکی اینستاگرام و تلگرامی: تبلیغی را در اینستاگرام یا تلگرام منتشر می‌کنید و با استفاده از ابزارهایی نظیر gl (که دیگر نیست)، bit.ly و… تعداد کلیک‌ها را برآورد و هزینه را به ازای هر کلیک پرداخت می‌کنید.
  • تبلیغات کلیکی ویدیویی: ویدیوی تبلیغاتی شما در یوتوب یا آپارات و… (قبل از پخش ویدیوی مورد نظر مخاطب) پخش می‌شود. اگر کاربر بر روی لینک آن کلیک کرد، هزینه‌ای را بابت آن می‌پردازید.
  • تبلیغات کلیکی پیامکی: تبلیغات پیامکی با روش پرداخت کلیکی نیز یکی از روش‌های دیگر PPC می‌باشد.

نکته: تبلیغات کلیکی یا PPC، اصولا یک «روش تبلیغاتی» به حساب نمی‌آید. بلکه یک نوع روش «پرداخت هزینه‌ی تبلیغات است».

 

نوشته تبلیغات کلیکی (PPC) یا Pay Per Click چیست؟ اولین بار در شبکه مدیران Modir TV پدیدار شد.

مهراب
منبع : modir.tv

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.